#19.DAN: Spretni prstki – drugič

#našaIvi vam je za danes zbrala in izbrala tak nabor dejavnosti, da boste imeli kaj početi ves vikend 🙂 . V lov je šla predvsem za takimi dejavnostmi, za katere imamo ves material doma, kar je v teh razmerah še posebej pomembno. Ideje so v večini iz spletne strani Varuške Žive, Pinteresta in povzete iz knjige Pokaži mi, kako se to naredi, avtorice Maje Pitamic. In ker se ji zdi še posebej pomembno, da ob ponujanju tovrstnih dejavnosti tudi točno vemo zakaj in kako, vam je napisala še kratek teoretičen povzetek o bistvenem.

Na kratko o fini motoriki

Motorični ali gibalni razvoj pomeni vedno boljši nadzor gibanja mišic. Otrok tako zaznava okolico, samega sebe ter postaja bolj samostojen, kar pa je pomembno za njegov celostni razvoj. Motorične sposobnosti in njihov razvoj se odražajo v večji telesni moči, natančnosti in v usklajevanju gibov.

Ločimo dve ravni gibalnega razvoja: grobe ali velike gibe, kjer gre za razvoj gibanja celega telesa: nadzor glave, trupa, razvoj hoje in teka. Bolj zapleteni gibi pa so drobni ali mali gibi, ki jih poimenujemo fina motorika. To je gibanje rok in zapestij oziroma uporaba majhnih mišic, kar zahteva usklajeno delovanje osrednjega živčevja in mišičnega sistema.

Pri malčku se v vse večjem nadzoru drobnih gibov odraža napredek v razvoju usklajevanja gibov oziroma koordinacije oko-roka. Tako so njegovi gibi nadzorovani in usmerjeni k predmetu v njegovem dosegu. Gibi se zdijo preprosti, a gre za zapleten miselni proces. Otrok v obdobju od drugega do četrtega leta postane zelo spreten.

Fina motorika otroku omogoča da riše, slika in že zelo zgodaj uživa v ustvarjalnem izražanju. Razvija se preko igre, aktivnosti in ustvarjalnosti. Pri dveh letih začne rezati s topimi škarjami, razmeroma natančno pa jih uporablja pri treh letih. Prav tako napreduje pri risanju in pri dveh letih in pol začne ustvarjati risbe z pomenom. Pomembno vlogo ima tudi pri oblačenju in prehrani. Še preden se nauči ročnih spretnosti, bo hotel sam prevzeti vlogo na omenjenih področjih. Otrok ima med drugim in tretjim letom še težave z zapenjanjem gumbov, zadrg, vtikanjem vezalk v luknjice, a se spretnost razvije nekje do šestega, sedmega leta.

Dejavnosti, s katerimi otrok preko igre in aktivnosti razvija fino motoriko so tiste, ki zahtevajo natančno delovanje in uporabo prstov rok. Npr. risanje, barvanje, oblikovanje plastelina, tipanje in rokovanje z različnimi predmeti, ustvarjanje s škrobnimi valjčki, vtikanke, sestavljanke, nizanje perlic, rezanje papirja s škarjami so dejavnosti, ki otroku na zabaven način omogočajo, da se nezavedno uči in razvija omenjene spretnosti drobnih gibov – fine motorike.

Konkretne ideje za dejavnosti

Nizanje makaronov na slamice

Otrokom ponudimo zanimivo in zelo enostavno aktivnost iz sestavin, ki jih imamo vsi doma. V kroglico domačega plastelina zapičimo nekaj slamic. V posodico natresemo ravne makarone, ki jih otroci natikajo na slamice.

Prelaganje fižola, riža, ajdove kaše, zdroba

Dejavnosti, ki vključujejo prelaganje snovi, še posebej spodbujajo razvoj koordinacije. Dobro razvita koordinacija je nujna, ko jemo, strežemo hrano sebi in drugim … S temi dejavnostmi mišice pripravimo na še zahtevnejše opravilo – pisanje. Otroku najprej ponudimo material z večjimi delci, nato pa preidemo na drobnejše snovi, kot so riž, zdrob, ajdova kaša …

Igra s ščipalkami za spretne prste

Otrokom ponudimo dejavnost, za katero imamo pripomočke doma prav vsi. Ščipalke in škatlice, na katere pripenjajo ščipalke. Z dejavnostjo razvijajo in krepijo moč in natančnost ter pincetni prijem prstov. In se zabavajo.

Solni pladenj

Potrebujemo malo več kot kilogram soli, večji krožnik, pladenj ali pokrov večje škatle za čevlje. Otrokom ponudimo solni pladenj ter pripravimo dejavnost pisanja po soli. Montessori pedagogika uporablja solni pladenj tudi kasneje, za učenje črk, saj naj bi si otroci preko tipa lažje zapomnili črke in pripadajoče glasove. Na dno solnega pladnja/pokrova škatle lahko položimo tudi barvni papir, otroci pa s čopičem odkrivajo različne barve ter jih poimenujejo.

Dejavnost kasneje nadgradimo. Izdelamo preproste kartice z različnimi črtami in liki, otroci pa jih prerisujejo na sol. Primerna je za vse starosti otrok, izberemo pa tiste kartice, ki ustrezajo trenutnim sposobnostim otroka.

Steza za frnikole

Risalne liste po širini prerežemo na pol in jih zvijemo v valj oz. tunel za frnikole. Lahko uporabilo tudi tulce za papirnate brisače ali tiste, okrog katerih je navita gospodinjska folija. Z lepilnim trakom jih pritrdimo na omaro. Po tunelu otroci spuščajo frnikole, spodaj nastavimo posodo, v katero se ujamejo. Res zabavno in enostavno.

Igra z brivsko peno

Otrokom ponudimo brivsko peno za občutljivo kožo, nabrizgamo jo kar na mizo. Obstaja pena v obliki gela, ki se z igro in mečkanjem spremeni v peno.

Pomembno je, da po končani igri poskrbite, da se otroci umijejo s tekočo vodo. Kljub temu, da dejavnost ni primerna za otroke, ki še dajejo predmete v usta, pa tudi za prepogosto uporabo ne, je zabavna in priporočljiva še posebej za otroke, ki potrebujejo več senzoričnih dražljajev.

Zabavna škatla

Škatla + razrezana stara majica = zabava za cel dan.

Poiščemo škatlo od čevljev in v pokrov navrtamo luknjice. Staro bombažno majico narežemo na trakove različnih dolžin in približno pol centimetra širine. Povlečemo jih skozi luknjice, ki morajo biti dovolj velike, da trakovi lepo »tečejo« skoznje. Trakove na vsaki strani zavežemo v večkrat zavozlan vozel, da se med vlečenjem ne izpulijo iz pokrova. In zabava je tu.

Poligon za frnikule

Pripomočki:

  • pokrov večje škatle,
  • tulci WC papirja,
  • lepilni trak,
  • frnikula ali manjša žogica.

V večji pokrov od škatle nalepimo tulce. Razporedimo jih tako, da so usmerjeni gor-dol in levo-desno. Tulce lahko barvno označimo in določimo pravilo (npr. iz rumenega tulca v rdečega, nato v modrega …).
Igra pri otroku krepi koordinacijo oko-roka in orientacijo za gibanje v prostoru.

Cloud dough

Otrokom pripravimo cloud dough. Zanj potrebujete 4 skodelice moke in pol skodelice otroškega olja (lahko ga naredimo tudi z navadnim ali olivnim oljem). Mešanico stresemo v večjo škatlo in dobro premešamo, zraven pa ponudimo nekaj žličk in skodelic. Masa ima zelo zanimivo teksturo, moka se namreč zaradi olja sprijema, saj jo olje ravno prav navlaži. Priporočam, da pod škatlo podložite kakšno staro rjuho, saj masa ne ostane vedno v škatli, prav tako otroke sezujte in oblecite v primerna oblačila, zagotovo bodo umazani. Če vas ne moti malo umazanije po sobi, dejavnost vsekakor priporočam! Otroci so izredno motivirani in imajo dolgotrajno koncentracijo.

Vtikanka jabolko iz papirnatega krožnika

Izdelamo vtikanko iz papirnatih krožnikov v obliki jabolka. Aktivnost je zelo preprosta za pripravo. Potrebujemo le papirnate krožnike, rdečo tempera barvo, čopič, barvice in vrvico ali volno. Otroku ponudimo rdečo barvo, s katero pobarva krožnik. Ko se krožniki suši, naj pobarva še list, pecelj in črvička oz. gosenico. Pomagamo pri oblikovanju, izrezovanju in sestavljanju. Pretikanje črvička pa mu povsem prepustimo.

Skip to content